Skip to main content

Een midweek op JRC Lake de la Haije

jrc-lake-stek3

Begin oktober 2013 waren we te gast op JRC Lake, één van de wateren van het Pure Fishing Resort Du Der dat beheerd wordt door CarpConnections. We hadden de chalet stek3 geboekt voor een midweek (maandag tot vrijdag)  bij deze ons verslag, de foto's en het filmpje van een heerlijk weekje...

setup-jrc-lakeEr is op internet nog niet zo heel veel te vinden over het Pure Fishing Resort en dat is niet zo gek. JRC Lake en Berkley Lake zijn aangelegde meren en een paar jaar geleden speciaal voor het vissen gegraven. Doel van onze vakantie was simpel, vissen en vakantie!; Even lekker eruit, genieten van de vakantie, het vissen én.... kans maken op een dikke vis.

Hans Sissingh de eigenaar van CarpConnections en al jaren bekend met de verschillende Franse betaalwateren adviseerde ons voor een midweek Berkley Lake of JRC lake. "Dat verslag wordt mooi want vangen ga je zeker"; aldus Hans. "Veel dikke vis, jong water en voldoende runs" en gelijk kreeg hij.

Voorbereiding voor Frankrijk

jrclake-genietenHet was voor ons, niet de eerste keer dat we afreisden naar Frankrijk. In het verleden visten we o.a op wateren als Lac du Der, Lac Madine, La Horre en Villedon. Uiteraard hadden we vooraf zoveel mogelijk huiswerk gedaan en diverse filmpjes bekeken en forums afgestruind. Met een beetje mazzel moesten we toch behoorlijk kunnen vangen was onze conclusie.

Eindelijk aan de slag

We namen onze stek over van 2 vissers uit Urk die de dagen daarvoor zeer goed gevangen hadden op hun nieuwste testboilies. Hun laatste vis was een 50 ponder, een prachtige afsluiting van hun zeer goede sessie (50 vissen in een week, waarvan 35 stuks in twee dagen) natuurlijk. Volgens de beide mannen was de kans groot dat er nog veel vis in onze sector zwom. Na een paar nuttige tips namen we onze intrek in het chaletje, maakten we ons materiaal klaar en gingen we met de boot het water op voor was peilwerk.

Goed peilen is het halve werk

Al snel stonden de markers op een paar veelbelovende taluds. Op één plek vonden we een plateautje op 1 meter diepte waarbij het naar alle kanten snel afliep, 2,20 links en 1,80 rechts van de marker. We visten met 3 hengels in de richting van het plateau en met 3 hengels zwervend (één links onder het kantje, één op rechts onder het kantje kant en één recht voor ons tegen de punt van het eiland. Recht(s) voor ons besloten we niet te vissen omdat onze buren van stek 4 daar al een aantal markers hadden uitstaan, zij hadden toen nog niets gevangen.

jrc-lake-jorisNa wat voeren met de pellets van Hans en de MTC liver boilies werden de rigs voorzien van een standaard 20 mm bolie die gesoaked was in Liver olie. De verste hengels werden uitgevaren met de voerboot, de rest liepen we uit. We hadden vooraf besloten zo min mogelijk met de gehuurde rubberboot te varen, aleen voor secuur peilen en grof voeren zouden we de boot gebruiken, de vis zouden we met teveel drukte kunnen verstoren en verjagen van de voerplek.

Marker op de lijn

We zouden zoveel mogelijk de lijnen uitvaren met de voerboot. Na de eerste keer uitvaren met de voerboot monteerden we stukjes wedstrijd elastiek op de hoofdlijn. Deze dienden als marker tijdens het uitvaren in het donker. Deze markers zijn ideaal, zo weet je s'nachts exact dat je op de juiste afstand vist.

Rond 15:00 uur lagen we op scherp. De eerste run kwam al binnen een half uur nadat we de lijnen hadden uitgevaren op de verre hengel rechts van de marker. Het bleek een slanke sterke spiegel van 21 pond.

schemering-op-jrc-lake

De uren daarna bleven we vangen, telkens op één en dezelfde hengel. Er lag duidelijk vis op de voerstek. Spiegels en schubs wisselden elkaar af varierend van 21 tot 31 pond.

jrc-lake-buurmanDe tweede dag werd het mooier weer en liet de vis het overdag afweten, alleen onze buurman op stek 4 ving zijn eerste vis. De matige wind van de eerste dag was gaan liggen en blies bovendien in de verkeerde hoek. s'nachts vingen we wel weer 2 vissen, ook onze buren vingen die nacht 2 vissen waaronder een van 40 pond.

Omdat de meeste runs op één hengel uit het midden, rechts van de marker kwamen (de hengel onder het kantje leverde s'nachts wel vis op) besloten we die stek nogmaals grondig te bestuderen met de boot en fishfinder. We ontdekten op dezelfde lijn richting het eiland nog een plateau met een diepte van ongeveer 1 meter. Tussen de markers in liep een geul met een relatief harde bodem en veel gravel.

We besloten met nog twee nachten voor de boeg deze stek massief aan te voeren, vooral met pellets en gebroken boilies, de granenmix van Hans voerden we exclusief op de punt van het eiland. Ook daar hadden we inmiddels een paar runs gehad. Die nacht kwam de vis erop en bleef het doorlopen, ook overdag kregen we de nodige runs. Joris had inmiddels 3 dertigponders gevangen. Mijn zwaarste vis was een prachtige megasterke spiegel van 29,5 pond die maar bleef vechten onder de kant.

JRC-Lake-2013

Op donderdag ging de vis anders azen. We kregen twee lossers achter elkaar en besloten te variereen met rigs en aas. Eén van de hengels links van de marker waarop we nog geen enkele run hadden gehad werd voorzien van een 16 mm fluo popup en binnen een uur kregen we er 2 runs op, een prachtige spiegel van 32 pond was het resultaat.

De finale, happy end!

Ook de laatste nacht kregen we een aantal runs. We hadden inmiddels 18 vissen gevangen en waren druk met onze spullen aan het inpakken toen de laatste run kwam op de verste hengel. Na een relatief korte dril, kon Joris het net onder mijn nieuwe PR schuiven, een prachtige spiegel van ruim 19 kilo was mijn deel.

jrc-lake-klapper

We hebben een prachtige midweek gehad. Mooi weer, heerlijk slapen op de bedden in het chalet, geregeld vis op de mat, supersterke vissen en een uitstekende service van Arjan van Groeningen en zijn vissende vriendin Mirieam Handigman, die Hans waarnamen tijdens zijn afwezigheid (hij zat met zijn team op de World Carp Classic)

In 4 dagen kregen we 22 runs en wisten we 19 vissen te landen. De gewichten van de gevangen vissen varieerden van 19 pond tot 19 kilo. Bij deze het filmpje met happy end !